Pirmą lapkričio ketvirtadienį pasaulis mini Tarptautinę projektų valdymo dieną. Lapkričio 7 d. Utenos kolegijoje šia proga buvo suorganizuotas renginys, kuriame dalyvavo Utenos r. savivaldybės Strateginio planavimo ir investicijų skyriaus vedėja Romualda Serbentienė, kolegijos administracijos atstovai, kolegijoje įgyvendinamų projektų įgyvendinamų projektų vadovai, koordinatoriai, administratoriai, finansininkai, vykdytojai, viešųjų pirkimų administratoriai ir kiti darbuotojai bei studentai, kurie domisi projektų valdymu.
Florencijos katedra ir chameleonas
Kaip pastebėjo kolegijos direktorius dr. Raimundas Čepukas, renginio dalyvius subūrė ne tik noras pasidalinti projektine patirtimi, bet ir intriguojantis įvadinis pranešimas ,,Florencijos katedra ir chameleonas“. Šį originalų pristatymą parengė Projektų valdymo skyriaus vedėja Aurelija Pelenienė.
Taigi kas bendro tarp projekto sąvokos ir Florencijos katedros? Kas sieja chameleono savybes ir projektų valdymą?
Šiandien mums įprastas žodis projektas kildinamas iš lotyniško žodžio projicere, reiškiančio mesti į priekį, o jo šaknies proj- reikšmė – judėjimas, trajektorija, tam tikras santykis su erdve ir laiku. Istoriškai projekto sąvoką pirmieji ėmė vartoti architektai. Florencijos katedros, kurios statyba užtruko net 140 metų ( 1296 m. – 1436 m.), kupolo autorius Filippo Brunelleschi įvedė 2 naujoves architektūroje. Jis nupiešė kupolo „progetto“ arba planą naudodamas perspektyvas geometrinės struktūros, kokią matė, išraiškai perteikti bei atskyrė projektavimą ir darbus, taip terminui projektas suteikdamas ir veiksmų organizavimo reikšmę. Sąsajų tarp Florencijos katedros kupolo statybos ir šiandieninės projekto sampratos galime rasti ir daugiau – kupolui statyti vyko viešasis konkursas, buvo atsižvelgiama į idėjos originalumą ir biudžetą (Fillipas Brunelleschi vienintelis pasiūlė idėją, kurią įgyvendinant būtų išsaugota 400 medžių), naudojant naujas technologijas sukurtas unikalus rezultatas ir kt.
O kurgi chameleonas? Projektų įgyvendintojai nuolat susiduria su įvairiais iššūkiais, kuriuos įveikti gali padėti chameleono savybės: ,,nejudinti galvos, bet viską matyti“ - laikytis tikslo, stengtis viską sužinoti; ,,keisti spalvą“ – būti tolerantiškam, lanksčiam; ,,judėti atsargiai“ – vertinti, niekam nepadaryti žalos. ,,Chameleonas – geras mokytojas, o projektas – brūzgynas, todėl verta pabūti chameleonu, o siekiant ilgalaikio rezultato pasitelkti kantrybę ir žmogiškumą“, - sakė A. Pelenienė.
Projektų nauda ir asmeninė patirtis
Kokie projektai įgyvendinami Utenos kolegijoje, susirinkusiems pristatė direktoriaus pavaduotoja studijoms ir mokslui dr. Vitalija Bartuševičienė. Pavaduotojos teigimu, 2018-2019 m. kolegija įgyvendina 13 projektų, iš kurių didžiausias - ,,Modernios technologinių ir inžinerinių studijų bei e. mokymo(si) bazės sukūrimas, atliepiant Utenos regiono poreikius“. Dar 7 projektuose Utenos kolegija dalyvauja partnerio teisėmis. Bendra projektų vertė – 1 mln. 145 tūkst. eurų.
Kolegija didelį dėmesį skiria studentų verslumo ugdymui, prie kurio labai prisideda projektinė veikla. Dr. Jūratė Urbonienė pasidalino mintimis, kaip sekėsi įgyvendinti projektą ,,Verslo revoliucija“, Aurelija Pelenienė papasakojo apie projektą ,,IN CORPORE“, apie „Gyvus“ projektus mintimis pasidalino Rūta Puidokaitė-Savickienė.
Utenos miesto gyventojai taip pat jaučia projektų naudą. Vaida Steponėnienė pasidžiaugė, kad didelė dalis projekto ,,Verslo degustacija“ dalyvių - nedirbančių jaunuolių - po projekto mokymų rado darbą arba patys susikūrė darbo vietą.
Dalia Stunžėnienė pasidalino projekto ,,Nauji gebėjimai – naujos galimybės“ įgyvendinimo patirtimi. Ji pastebėjo, šio projekto dalyviai – vyresnio amžiaus nedirbantys žmonės - įgijo daugiau pasitikėjimo savimi, atsiskleidė jų pareigingumas ir atsakomybė.
Apie Erasmus+ programą, tarptautinius projektus, neatsiejamus nuo asmeninio tobulėjimo, įsidarbinimo galimybių didinimo, kalbinių ir kitų įgūdžių stiprinimo, papasakojo Tarptautinių ryšių skyriaus vedėja Rūta Jurgelionienė.
Studentų atstovybės prezidentas Domantas Mažonas pristatė studentų projektines iniciatyvas.
Renginio pranešėjai ir dalyviai kalbėjo ne tik apie konkrečius projektus, jų rezultatus, bet ir apie projektų valdymui reikalingas kompetencijas. Vien projektų vadovo kompetencijas turi daugiau nei 10, projektų finansininko – 3; projekto koordinatoriaus - daugiau nei 10, administratoriaus – 5 kolegijos darbuotojai.